czwartek, 30 lipca 2015

Jak utrwalić ulotne chwile, by trwały wiecznie...

Jakieś 200 lat temu Adalbert Stifter stwierdził, że:



Jak trafne są te słowa… nie wiem jak Wam, ale mnie dni tak szybko mijają, ledwie tydzień się rozpoczyna, a już za chwilę jest czwartek i znowu weekend. Dopiero, co zaczynał się czerwiec, a w przyszłym tygodniu kończy się lipiec…

Ostatnio mając kilka dni urlopu spojrzałam na moją Evcię i dotarło do mnie, jaka ona jest już duża, kiedy ona się tak zmieniła, przecież widzę ją codziennie. W głowie cały czas mam wspomnienie kolek i nieprzespanych nocy, a tu przed nami już ostatni rok w przedszkolu.

Powoli zaczynają się rozmowy o przyszłości zaskoczyła mnie mocno gdy zapytała się, co ma robić w przyszłości, gdzie pracować? Bo chciałaby być podróżniczką, jak Nela mała reporterka, ale wtedy w ogóle nie będzie jej w domu i nie będzie mogła spędzać czasu z dziećmi:) Wzruszyła mnie tym stwierdzeniem, nie sądziłam, że ona myśli o takich sprawach.






Jak ulotne są te chwile, jak szybko przemija ten czas… muszę położyć większy nacisk na utrwalanie tych wspomnień. Jak urodziła się Evcia to nagrywałam kilkanaście filmików dziennie, robiłam setki zdjęć, gdy pojawił się Tomek wszystko było już inaczej, on nie ma nawet ¼ zdjęć, które miała robiona Evcia. Postanowiłam to zmienić i mam na to kilka pomysłów:)

Jak utrwalić wspomnienia
Co roku w dniu urodzin rób zdjęcie swojemu dziecku trzymającemu kartkę z napisaną liczbą lat. Postaraj się, żeby zawsze była to ta sama poza, najlepiej w tym samym miejscu, tak aby było widać jak dziecko rosło i zmieniało się. Na osiemnaste urodziny możesz przygotować mu album lub kolaż ze zdjęciami z każdego roku - będzie to miła i przemyślana pamiątka.

Pudełko wspomnień -załóż specjalne pudełka dla swoich dzieci i zbieraj w nich cenne pamiątki począwszy od ich narodzin.

Przeprowadź wywiady z najstarszymi osobami w rodzinie i nagraj je kamerą video. Poproś je by opowiedziały różne historie z życia Waszej rodzinny, a także ze swojej młodości. Zapytaj ich również o dzieciństwo, zabawki, gry i zabawy. Po pewnym czasie będą to dla wszystkich niezwykle cenne nagrania, które pozwolą odświeżać przeszłość i przekazywać historię kolejnym pokoleniom.

Księga rodzinna - załóż i prowadź księgę rodzinną, umieść w jej drzewo genealogiczne Waszej rodziny. Spisuj najważniejsze wydarzenia, a także opisuj codzienne życie - zazwyczaj właśnie te chwile są najbardziej ulotne.

Załóż rodzinnego bloga, dostępnego dla wybranych osób i opisuj tam Waszą historię.

Co dorzucilibyście do tej listy?

2 komentarze:

  1. Ciekawe pomysły :) świetne zdjęcia, mała ma rewelacyjną czapkę :) podejrzewam, że gdy kiedyś nadejdzie ten czas, że zostanę mamą - też będę pstrykać multum zdjęć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, uruchomiłam szydełko i jakoś tak wyszło:) Pozdrawiam ciepło:)

      Usuń